Postaus mu omal murteel


Aattelin, et voisin kokeilla tällast postaust, jos' pyrin kirjottaa mu omal murteel. En tiiä mitä täst oikee tulee, ku o aika vaikeet kirjottaa niinku puhuu, mut koitan parhaani! Koitaha kans arvata et mitä murretta mie oikein puhun, et mist päin mie voisi alunperi olla.

Mul on sellanen hassu juttu tän mu murteen kans, et ku mul ei välttämät oo sellast iha selkeet murretta, nii en aina esimerkiks tiiä et sanonks mie mie vai mä. Se vähä vaihtelee päivä ja ajatukse mukaa, joskus mie käytän yhtä ja joskus toista.

Muutenki must o aika vaikeeta kirjottaa samaa mitä mie normist puhusin, koska mie pyrin aina kirjottaa mahollisimma oikeeoppisest. Ainenki mitä mie nyt oon jo huomannu, ni taian niellä aika paljon noist sanojen lopuist kirjaimii, mut puheessaha pyritäänki siihe et ois mahollisimma nopeet kertoo omat juttusa.


Mulla on muuteski jotenkin sellane juttu, et omaksun aika helpost uusii murteit ja niitte sanoja, joten välil must tuntuu etten ees puhu sitä murretta mitä mun oikeesti kuulus puhuu.

Mut jos mu pitäs miettii joku lause jos' hyvin yhistys mun murteen pari ilmesint sanaa, ni se ois varmaa: "Tuppa tänne, tääl o murha kivi." Ymmärtääks kukaa mitä toi meinaa? :D
Muistan kans ku mun entine ruotsin ope kerto joskus ihmetelleesä ku joku oli tullu myöhässä tunnille ja se oli sanonu et "kaatusin pyöräl" niinku meil päin sanotaa, mut hän ei ollu ymmärtäny mitä oppilas meinaa ku vast joskus aikaa täst tapahtumast, ku hän oli alunperi iha toiselt puolelt Suomee. (yli 40 vuot sitte käyny tää muistaakseni sille opelle)

Tääl mis mie nykyää asun, eli Keski-Suomes alkaa olee lehet jo tippunu puist ja mettä on aika paljaan näköne. Lunta tänne sato jo pari viikkoo sit, mut toissapäivään se alko muistaakseni jo sulamaa, jote en sit tiiä millo tänne saahaa pysyvät lumet ku nyt sitä ei oikeestaa oo. Tykkään ite lumest, mut mikää pakkase ystävä en oo. Et jos saisin päättää, ni pitäsin lumet maassa ja muute lämpöse kelin.


Yleensähä mie e välttämätt puhu iha samal taval mitä nois aiemmis lauseis, mut halusin ny antaa sulle mahollisimma hyvän kuvan siit millane mun murre o ja millasii sanoi meil oikee käytetää. Omal taval o harmi et mie e osaa enää oikee käyttää sellast vanhaa kunnon murretta koska mulle ei oo oikeestaa koskaa puhuttu sitä. Ite arvostan kovast mun murretta ja koitan säilöö sitä nii hyvin ku mahollista. Koitan välttää sitä et kopioisi liikaa sanavarastoo yleiskielest tai muist murteist, sillä oma murre on se oma juttusa kuiteski, se o osa mua ja mu juuria.

Nii että koitappa vaikka kirjottaa kommentti su omalla murteella, tää o nimittäi yllättävä vaikeeta!

Kuvat: Unsplash
Jos murteet kiinnostaa, lisää tietoa saa osoitteesta kotus.fi

Kommentit