Toinen vuosi musiikkipedagogin opintoja takana!

Kylläpäs aika rientää! Olen ylittänyt maagisen rajan siinä, että olen puolessa välissä opintojani. Tasan yhtä paljon olisi siis opintoja edessä kuin takana, ainakin ajallisesti jos ei määrällisesti. Vuosi sitten kirjoitin vastaavan postauksen ensimmäisestä vuodestani, joten jos et sitä ole lukenut, niin kannattaa se vilkaista. Joka tapauksessa tässä tulee pieni kertaus siitä, millaisia asioita pääosin opiskelen, ja mihin opintoni oikein minut valmistavat:

Pääinstrumentti: Klassinen piano
Sivuinstrumentti: Pop/Jazz-laulu
Suuntaudun opinnoissani varhaisiän musiikkikasvatukseen, eli minusta tulee muskariopettaja. Saan kuitenkin myös pätevyyden opettaa pianon soittoa.


Toinen vuosi onkin ollut aikamoista vuoristorataa niin kurssien kanssa kuin oman jaksamisenkin suhteen. Kaiken lisäksi korona toi oman mausteensa opiskeluun. Rankinta musiikin opiskelussa on ehdottomasti se, että harjoittelu ei rajoitu ainoastaan koululle ja siihen, että lukisi joitain kurssikirjoja. Meillä ei kurssikirjoja ole, vaan opiskelu tapahtuu muilla keinoin. Teorioita opiskellaan opettajan antamasta materiaalista ja tehtäviä tekemällä. Instrumentin opiskelu tapahtuu omalla ajalla sen lisäksi, että kerran viikossa on instrumenttitunti opettajan johdolla. Tämä pätee myös lauluun. Tämän lisäksi kuuluu jokaviikkoinen tunti varhaisiän musiikkikasvatukseen liittyen, joka kestää puoli kolmesta ilta kuuteen, sekä tietenkin harjoitteluja.

Voitte vain kuvitella mitä opiskelusta tuli koronan siirrettyä kaikki opetus etäyhteyteen. Instrumenttitunneista ei saanut läheskään samaa iloa irti varsinkaan, kun käytössä oli oma piano koulun huippuflyygeleiden sijasta, eikä koululle ollut edes mahdollista mennä harjoittelemaan. Joinain päivinä tietokoneen ruutua piti katsoa monta tuntia putkeen, ja se jos mikä oli puuduttavaa. Myöskin kaikki tentit tehtiin etänä, mutta niistäkin selvittiin.

Lyhykäisyydessään toinen vuosi sisälsi siis seuraavanlaisia opintokursseja: 
  • AOKK (ammatillinen opettajakorkeakoulu, josta saa opettajan pätevyyden)
  • Instrumenttiopinnot niin pianossa kuin laulussa
  • Lied-soittoa (piano säestää klassista laulajaa)
  • Teoriaopinnot, jotka sisälsivät musiikinhistoriaa, analyysia, musiikin kirjoittamista, solfaamista (nuotista laulamista) ja melodiadiktaatteja (soitetun melodian kirjoittaminen nuoteiksi ilman apuvälineitä)
  • Varhaisiän musiikkikasvatuksen didaktiikka, jossa opitaan kuinka lapsille opetetaan musiikkia
  • Muskari-harjoitteluja, jotka tehdään opintojen kanssa samanaikaisesti
  • Valinnaisena kurssina valitsin myös orkesterinjohdon kurssin, jossa opittiin orkesterinjohdon perusteita
  • Jonkin verran erilaisia projekteja jotka ulottuivat viikonlopuille

Iloinen olen siitä, että kaikki teoriaopintoni ovat nyt ohi, joten yksi iso osa-alue opinnoistani on suoritettu. Huomasin myös kehittyneeni asioissa, joista viime vuoden postauksessa valitin. Erityisesti tämä lämmitti mieltäni. Vaikeinta on välillä huomata oma kehittyminen, sillä etenkin pianon soitossa pitää koko ajan kehittyä, eikä siinä välissä huomaa sitä, että olen kahdessakin vuodessa jo kehittynyt valtavasti.

Ensi vuonna alkaa paljon uusia mielenkiintoisia kursseja, ja saan myös omat piano-oppilaat! Tämän lisäksi alkaa jo ensimmäinen opparikurssi, jota jännityksellä odotan, sillä sehän tarkoittaa sitä, että valmistuminen lähenee.

Tavoite ensivuodelle omalta osaltani on kuitenkin se, että voisin hieman löysätä rimaa. Olen juuri se, kenelle 4 on huono arvosana asteikolla 1-5 ja otan asiasta välillä ehkä liiankin suurta stressiä. Opiskelusta pitäisi ennemminkin nauttia, kuin kokea paineita, sillä saanhan opiskella sitä mitä haluan, ja kaiken lisäksi valmistun niin nuorena, että minulla on koko elämä aikaa harjoitella niitä asioita joita haluan.


Lue lisää:
Kuvat: Unshpalsh ja minä, joten ethän käytä viimeistä kuvaa ilman lupaani!

Kommentit