Soittolista, joka oikeasti auttaa keskittymään

Kuinka moni teistä lukee täydessä hiljaisuudessa? Kuinka moni edes pystyy siihen?
Itse henkilökohtaisesti en voi olla täydessä hiljaisuudessa, mutta tietynlaiset äänet häiritsevät. Jos tv on päällä jään tuijotttamaan sitä, vaikka sieltä tuleva ohjelma ei edes kiinnostaisi. Se on minun keinoni välttää opiskelua. Musiikkia minun on yleensä pakko kuunnella, mutta koska olen sen verta musikaalinen, niin yleensä jään kuuntelemaan musiikkia liian tarkasti, tai jos se on tuttu kappale, alan laulamaan sen mukana enkä pysty lukemaan. Tarvitsen taustalle ääntä, joka ei kuitenkaan vie keskittymistäni pääasiasta muualle. Nyt olen löytänyt tähän ratkaisun! (jos haluat päästä suoraan soittolistaan käsiksi, niin rullaa alas)

Löysin nimittäin Spotifystä soittolistan, joka auttaa jopa minua keskittymään! Suurin osa kappaleista on elokuvamusiikkia, mutta ne on valittu sellaisista kohdista, että ne kappaleet eivät ole elokuvan tunnusmusiikeiksi leimautuneita. Eli vaikka yleensä tunnistaisitkin kappaleet, niin uskon tässä tapauksessa sen olevan lähes mahdotonta. Kestoa soittolistalla on hieman päälle kolme tuntia, eli sillä opiskelee tai lukee jo ihan kivan tovin!

Listalla on mm. Maze Runnerista ja Nälkäpelistä musiikkia, mutten tunnistanut niitä. Mietin vain, että kuulostaapa tutulle, ja sitten vasta huomasin mistä kappale oli peräisin.

Suurin osa kappaleista on sinfoniaorkesterilla soitettuja, mutta soitinten äänialat ovat kaikissa kappaleissa varsin matalat, jolloin musiikki rauhoittaa mukavasti mieltä. Muutenkaan kappaleissa ei ole laulua, ja niiden rytmi on erittäin hidas, jolloin se rauhoittaa lukemaan.

Itselläni on ollut vaikeuksia opiskella, sillä ahdistun helposti, mutta sain tästä soittolistasta apua! Kannattaa siis kokeilla. Uskon myös, että soittolista voisi auttaa nukahtamaan, jos on vaikeuksia nukahtamisessa ja luonnonäänet eivät toimi.

Tähän väliin on pakko kertoa oma hauska kokemus muutamien vuosien takaa. Kello ei ollut vielä paljoakaan, mutta minun oli pakko jonkun jutun takia mennä aikaisin nukkumaan. Muistan, ettei minua väsyttänyt ollenkaan, mutta laitoin hetkeksi aikaa soimaan luonnon ääniä joltakin soittolistalta ja kuunneltuani hetken aikaa (~10 min.) sitä, olin tarpeeksi rentoutunut nukahtamaan, ja laitettuani musiikin pois ei mennytkään kauaa niin nukahdin. Yleensä ei olisi tullut kuuloonkaan että kuumana kesäiltana olisin nukahtanut niinkin nopeasti kun ei edes väsyttänyt.

Sellainen "hauska" kokemus minulta. Kuunnelkaa soittolistaa ja kertokaa minulle mitä mieltä olette tästä soittolistasta? Auttoiko tämä teitä tai oletteko kuunnelleet tätä jo aiemmin? Loppuun vielä fun fact: soittolistan nimi on Reading Soundtrack, joka totisesti on sisältönsä mukainen. Kerrankin otsikkoon pystyi luottamaan!

 

Kommentit