Vihdoinkin Black Friday, sitä ympäröinyt Black Friday -viikko ja -viikonloppu sekä Cyber Monday ovat ohi. Jonkin verran tuli seurattua vierestä tätä ostosmaniaa, mutta eihän siinä mitään järkeä ole. Kulutusta kulutuksen perään. Tarjoukset ovat vain yhden päivän, tai muutaman tunnin kestäviä koukkuja, jolla asiakas saadaan paniikissa tekemään ostopäätös - sillä tarjoushan saattaa loppua pian.
Myönnän, että itse hyödynsin tasan kahden vaatekkappaleen kohdalla tarjousta, sillä minun oli kuitenkin ollut tarkoitus hankkia ne, ja koska opiskelijana raha ei kasva puussa, hyödynsin tarjouksen. Toisaalta, miksi en saisi hyödyntää, sillä olisin kuitenkin ne ostanut, mutta sainpahan halvemmalla.
Se, mitä en Black Fridayssa ymmärrä, on kaiken turhan osto. Itse olen luonteeltani sellainen, että saatan pohtia monta kuukautta ellen vuosiakin jonkin tavaran ostamista, sillä olen varsin pihi, enkä halua tavaroiden jäävän lojumaan - niin kuin harmillisesti monilla muilla käy, sillä ostaminenhan on niin mukavaa.
Maapallo kärsii muutenkin jatkuvasti meidän ihmisten huolimattomuudesta - emme kierrätä tarpeeksi, käytämme liikaa uusiutumattomia energianlähteitä ja saastutamme muutenkin valinnoillamme luontoa. En tahdo nähdä sitä päivää, kun mikään ei enää kasva missään, Suomessa ei ole kuin yksi vuodenaika - todella kuuma kesä ja ihmiset sekä eläimet nääntyvät helteen, saasteiden ja ravinnon puutteen takia. Onko tämä maailma jossa sinä tulevaisuudessa haluat elää?
Mielestäni meidän jokaisen tulisi miettiä omaa kulutustaan. Ei vain Black Fridayn kaltaisten kulutusjuhlien aikana, vaan pitkällä aikavälillä. Me suomalaiset olemme mielestäni vielä suhteellisen fiksuja kulutuksemme ja ympäristötietoisuutemme kanssa, mutta heti kun hypätään meren toiselle puolelle Amerikkaan, Afrikkaan tai Intiaan, on asia toinen. Amerikassa Black Friday aloittaa joulusesongin, ja rahaa palaa päivän aikana miljoonia tai jopa miljardeja. Ottamatta suuremmin poliittisesti kantaa, ei tuossa maassa valtion johtokaan tunnu hirveästi välittävän ympäristön ja maapallon tilanteesta.
Black Fridayn viettäminen on mielestäni vastuutonta niin yrityksiltä kuin kuluttajilta, ja etenkin kuluttajilta jotka ostavat turhaa tavaraa - monille päivä voi kuitenkin olla se, jolloin voi vihdoin ostaa itselleen vaikka sängyn, jos siihen muuten ei olisi varaa. Ilokseni tiedän yrityksiä ja somepersoonia, jotka eivät lähteneet mukaan Black Fridayhin. Jos yhtään seuraa sosiaalista mediaa, pystyi viikon aikana näkemään monia yhteistöitä Black Fridayn tiimoilta. Arvostan jokaista yritystä ja sosiaalisen median vaikuttajaa, jotka kieltäytyvät rahallisesta tarjouksesta ja pitävät kiinni omista arvoistaan.
Kuvat: Unsplash
Kommentit
Lähetä kommentti